niedziela, 28 kwietnia

Lockdown 2.0 – wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów

Od połowy października nie chodzimy do szkoły i tak jak wiosną tygodnie kwarantanny nie są dla nas łatwe. Nowa fala pandemii COVID-19 zaskoczyła nas nie tylko liczbą zachorowań, ale także śmierci. Aby poznać opinie na temat obecnej sytuacji w naszym kraju zdecydowałyśmy się na przeprowadzenie ankiety środowiskowej wśród młodzieży szkolnej.

Rozesłałyśmy kwestionariusz do znajomych i po dwóch dniach otrzymałyśmy aż 100 odpowiedzi! Ankieta została wypełniona przez między innymi uczniów IB Raszyńskiej, Batorego, Mickiewicza oraz studentów Uniwersytetu Warszawskiego. Nasi ankietowani to w 79 proc. osoby ze szkoły średniej, w 17 proc. osoby ze szkoły wyższej, 3 proc. zakończyło już swoją edukację i 1 proc. to osoby ze szkoły podstawowej.

Kwestionariusz obejmował pytania otwarte jak i zamknięte takie jak: „Jak ci idzie praca zdalna?”, „Co Ci się podoba i co Ci się nie podoba w pracy zdalnej?” czy „Czym się różni ten lockdown dla ciebie od poprzedniego?”

Czym się różni ten lockdown od poprzedniego?

Jesienny lockdown, podobnie jak poprzedni, budzi duży niepokój u naszych ankietowanych.

„Jest okres jesienno-zimowy co sprawia, że czuję się gorzej psychicznie, dodatkowo na to wszystko wpływa sytuacja w państwie i natłok obowiązków związanych ze szkołą. Tym razem naprawdę boję się wychodzić z domu jeśli nie jest to konieczne, czuję większy strach pomimo tego, że reszta społeczeństwa nie obawia się aż tak wirusa. Obawiam się, że mogę zarazić moich rodziców. Gdy już wychodzę, a zdarza się to rzadko, to z małą grupą ludzi, co działa źle na moje samopoczucie.”

„O wiele mocniej odczuwalny jest zbliżający się kryzys gospodarczy. Do tego naruszenia ze strony władz i długotrwała utrata pracy dorywczej wzmacnia poczucie niepokoju.”

Jak ci idzie praca zdalna?

Nauka zdalna idzie dobrze, ale uczniowie są bardziej zmęczeni, a wywiązywanie się z obowiązków sprawia wiele trudności.

„Jestem cały czas bardzo zmęczona, nie odchodzę od komputera nawet na chwilę, ponieważ nawet po szkole mam zajęcia dodatkowe na Zoomie. Dodatkowo uważam, że nauczyciele działają „każdy sobie”, bo deadliny często się na siebie nakładają”

„Idzie mi dobrze, chociaż mam wrażenie, że z większą trudnością przychodzi mi uczenie się. Czuję się tak jakbym musiała siedzieć nad wszystkim dwa razy więcej niż normalnie, żeby dojść do tego samego poziomu wiedzy.”

„Bardzo dobrze, choć czasami brakuje mi motywacji do pracy. Myślę, że ważnym jest, aby znaleźć sobie zajęcie np. nowy projekt, który można realizować w wolnym czasie, żeby nie marnować się w trakcie kwarantanny”

Co ci się nie podoba w pracy zdalnej?

W pracy zdalnej nie podoba się także poczucie izolacji i ciągłe przebywanie w jednym miejscu. Często się przewijały odpowiedzi związane z tęsknotą za znajomymi, problemami z internetem, poczuciem pustki i bezradności.

„W pracy zdalnej nie podoba mi się wiele rzeczy. Przede wszystkim brak kontaktu z nauczycielem i innymi uczniami, brak zaangażowania ze strony niektórych profesorów, a najgorsze jest to, że cały czas siedzimy w tym samym miejscu – przed komputerem. Czuję się chora od tego wszystkiego!”

„Nauczyciele powinni zostać przeszkoleni do nauczania online oraz powinni zapewniać nam dłuższe przerwy aby plecy i oczy mogły odpocząć. Brakuje normalnego życia, ma się wrażenie jakby najlepsze lata uciekały.”

Co ci się podoba w pracy zdalnej?

Ankietowani wskazywali także plusy pracy zdalnej.

„Mogę sama się uczyć i w większym stopniu decydować jak wygląda proces mojej nauki”

Przewijały się również często odpowiedzi dotyczące oszczędzania czasu na dojazdach i dłuższy, lepszy sen.

„Nie muszę wstawać o 6 rano by dotrzeć na seminarium na drugim końcu miasta”

Podsumowanie

Jak możemy zauważyć, większość ankietowanych przechodzi tą kwarantannę gorzej niż poprzednią. Większość jest zmęczona psychicznie, nie wytrzymuję już w objęciu czterech ścian. Pogoda i obecna sytuacja polityczna w kraju na pewno nie poprawiają samopoczucia. Natłok pracy potrafi być dosyć przytłaczający. Nauczyciele jak i uczniowie są sfrustrowani obecną sytuacją, a perspektywa siedzenia w domu przez następne miesiące jest na pewno przykra.

Jedyne co możemy zrobić w tej sytuacji to pamiętać o bezpieczeństwu naszym i naszych bliskich, nosić maseczki, myć ręce i trzymać dystans.

Jeden z respondentów napisał:

„Zdecydowanie warto docenić i korzystać z pomocy ludzi, do których mamy dostęp, i którzy są nam bliscy. W wesołym towarzystwie nawet czasy pandemii można spędzić wesoło :)”

Maja Prokopiuk i Wiktoria Najgebauer-Sołoducha MYP2(ic)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *