Według słownika PWN gender to „zespół zachowań, norm i wartości przypisanych przez kulturę każdej z płci”.
Skąd ta nazwa? W języku angielskim istnieją dwa słowa, które oznaczają płeć. Sex, czyli płeć biologiczna i gender, czyli płeć kulturowa.
Ale o co w ogóle chodzi? Cała koncepcja opiera się na tym, że wiele przyjętych uogólnień i stereotypów nie ma nic wspólnego z naturalnymi, biologicznymi różnicami miedzy płciami. Stąd słowo kulturowa. Gender ma uczyć o tym, że powszechnie przyjęte role płciowe wcale nie muszą nas określać.
Stereotypowa kobieta | Stereotypowy mężczyzna |
---|---|
Empatyczna Opiekuńcza Ufna Cierpliwa Wrażliwa Ciepła Serdeczna Kura domowa Emocjonalna Zmienna Delikatna „Głupia blondynka” „Zgorzkniała stara panna” |
Silny Asertywny Poważny Surowy Dominujący Pewien siebie Racjonalny Kompetentny Agresywny Niezależny Odpowiedzialny Odważny Gwałtowny Macho |
Niektóre z tych stereotypów są wpajane dzieciom już od najmłodszych lat, co często uniemożliwia im właściwy rozwój. Na przykład dziewczynki nie są zachęcane do uczenia się przedmiotów ścisłych. Zgodnie z danymi National Science Foundation 66 proc. czwartoklasistek przyznaje, że lubi matematykę, ale jedynie 18 proc. inżynierów to kobiety.
To ukierunkowywanie widać już po różnicach między zabawkami dla chłopców i dla dziewczynek. Zabawki dla dziewczynek to głównie lalki, zestawy kuchenne i kosmetyki oraz inne akcesoria związane głównie z pięknym wyglądem i jego modyfikacją. Chłopcy z kolei mogą budować trasy kolejowe, rampy dla samochodów czy bawić się w żołnierzy, lekarzy. Dziewczynki zaś mogą co najwyżej udawać pielęgniarki.
I am not sure how surprising this is to me but it might be to parents: Moderately masculine toys encourage children’s physical, cognitive, academic, musical, and artistic skills more so than moderately feminine ones.
Judith Elaine Blakemore,
profesorka psychologii, autorka książki pt. A Role for Biology in Gender-Related Behavior.
Stereotypowy schemat zabawek dla chłopców i dla dziewczynek próbuje przełamać marka GoldieBlox. To innowacyjny, powstały w 2012 roku projekt, który w zaledwie 5 dni uzyskał potrzebne finansowanie i już podbija amerykański rynek! Jest to autorska koncepcja Debbie Sterling, inżynier mechanik, której przeszkadza to jak mało kobiet pracuje w jej branży. Jej głównym planem było stworzenie zabawek, które zainspirują przyszłe pokolenie pań inżynier („inspire the future generation of femaleengineers.” – motto GoldieBlox). Zabawki te maja zainteresować je mechaniką i techniką, nauczyć kreatywnością oraz dodać chęci do odkrywania i uczenia się nowych rzeczy.
Zachęcam do obejrzenia klipu reklamowego.
Weronika Chrzanowska