piątek, 11 października

Gender – co to takiego?

gender

Według słownika PWN gender to „zespół zachowań, norm i wartości przypisanych przez kulturę każdej z płci”.

Skąd ta nazwa? W języku angielskim istnieją dwa słowa, które oznaczają płeć. Sex, czyli płeć biologiczna i gender, czyli płeć kulturowa.

Ale o co w ogóle chodzi? Cała koncepcja opiera się na tym, że wiele przyjętych uogólnień i stereotypów nie ma nic wspólnego z naturalnymi, biologicznymi różnicami miedzy płciami. Stąd słowo kulturowa. Gender ma uczyć o tym, że powszechnie przyjęte role płciowe wcale nie muszą nas określać.

Stereotypowa kobieta Stereotypowy mężczyzna
Empatyczna
Opiekuńcza
Ufna
Cierpliwa
Wrażliwa
Ciepła
Serdeczna
Kura domowa
Emocjonalna
Zmienna
Delikatna
„Głupia blondynka”
„Zgorzkniała stara panna”
Silny
Asertywny
Poważny
Surowy
Dominujący
Pewien siebie
Racjonalny
Kompetentny
Agresywny
Niezależny
Odpowiedzialny
Odważny
Gwałtowny
Macho

Niektóre z tych stereotypów są wpajane dzieciom już od najmłodszych lat, co często uniemożliwia im właściwy rozwój. Na przykład dziewczynki nie są zachęcane do uczenia się przedmiotów ścisłych. Zgodnie z danymi National Science Foundation 66 proc. czwartoklasistek przyznaje, że lubi matematykę, ale jedynie 18 proc. inżynierów to kobiety.

To ukierunkowywanie widać już po różnicach między zabawkami dla chłopcówdla dziewczynek. Zabawki dla dziewczynek to głównie lalki, zestawy kuchenne i kosmetyki oraz inne akcesoria związane głównie z pięknym wyglądem i jego modyfikacją. Chłopcy z kolei mogą budować trasy kolejowe, rampy dla samochodów czy bawić się w żołnierzy, lekarzy. Dziewczynki zaś mogą co najwyżej udawać pielęgniarki.

I am not sure how surprising this is to me but it might be to parents: Moderately masculine toys encourage children’s physical, cognitive, academic, musical, and artistic skills more so than moderately feminine ones.

Judith Elaine Blakemore,
profesorka psychologii, autorka książki pt. A Role for Biology in Gender-Related Behavior.

Stereotypowy schemat zabawek dla chłopców i dla dziewczynek próbuje przełamać marka GoldieBlox. To innowacyjny, powstały w 2012 roku projekt, który w zaledwie 5 dni uzyskał potrzebne finansowanie i już podbija amerykański rynek! Jest to autorska koncepcja Debbie Sterling, inżynier mechanik, której przeszkadza to jak mało kobiet pracuje w jej branży. Jej głównym planem było stworzenie zabawek, które zainspirują przyszłe pokolenie pań inżynier („inspire the future generation of femaleengineers.” – motto GoldieBlox). Zabawki te maja zainteresować je mechaniką i techniką, nauczyć kreatywnością oraz dodać chęci do odkrywania i uczenia się nowych rzeczy.

Zachęcam do obejrzenia klipu reklamowego.

Weronika Chrzanowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *