czwartek, 26 grudnia

„Raszyńska” na Pikniku Naukowym 2014 [ZDJĘCIA]

Moc niebieskiego lasera 2W była wystarczająca by przepalić kartkę papieru.
Moc niebieskiego lasera 2W była wystarczająca by przepalić kartkę papieru.

Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik jest największą w Europie imprezą o tematyce naukowej, która obywa się na świeżym powietrzu. W tym roku po raz 18. instytuty badawcze, uczelnie oraz koła naukowe zaprezentowały pokazy i eksperymenty, przybliżające osiągnięcia naukowe i popularyzujące wiedzę, zarówno z dziedziny nauk przyrodniczych, jak i humanistycznych.

Impreza, która odbyła się w sobotę 31 maja 2014 r. na Stadionie Narodowym, przyciągnęła tłumy zwiedzających. Atrakcje można było podziwiać w okolicy stadionu, w strefie zawodniczej oraz na płycie stadionu, gdzie ulokowano wystawę pojazdów mechanicznych, a wśród nich najszybszy samochód świata Bloodhound SSC.

Swoje pokazy zaprezentowało ponad 200 różnych instytucji, wśród nich także nasza szkoła, która współorganizowała eksperymenty pod auspicjami Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jako że tematem przewodnim tegorocznego Pikniku był CZAS, grupa uczniów naszej szkoły (lista poniżej) pod kierownictwem nauczyciela fizyki Przemysława Miszta, przygotowała szereg fascynujących pokazów, pozwalających zgłębić naturę tego zjawiska.

Pokaz propagacji promieni laserowych w tunelu z luster.
Pokaz propagacji promieni laserowych w tunelu z luster.

Do tematu przewodniego Pikniku nawiązywał eksperyment „Laserowy tunel czasowy”. W utworzonym z luster, łamanym korytarzu można było obserwować propagację wiązki laserowej, która była widoczna po zadymieniu przestrzeni. Pomagało to zrozumieć prawo odbicia światła, a także dowiedzieć się, jak działa światłowód.

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszył się inny pokaz związany ze światłem – „Lasery w natarciu”, w czasie którego demonstrowana była siła niebieskiego lasera o dużej mocy, za pomocą którego przepalane były zapałki oraz kartki papieru. – Laser miał moc 2W, czyli był ok. 1000 razy mocniejszy niż typowy wskaźnik laserowy – wyjaśnia Przemysław Miszta, który nadzorował przebieg eksperymentów. – Do pokazu ustawiała się duża kolejka, a zintrygowana młodzież zasypywała prowadzących pytaniami – dodaje nauczyciel.

Zainteresowanie najmłodszych zwiedzających przyciągały z kolei pokazy zabawek mechanicznych zasilanych ogniwami słonecznymi: żabek i robaczków.

– Kiedy zasłaniało się ręką światło, zabawki przestawały działać. Dzieciaki były tym zachwycone! – mówi Janek Wysieński, uczeń IB1 z naszej szkoły. – Starsze dzieci pytały z kolei, w jaki sposób robaczki drgają, zaś ich opiekunowie, gdzie można kupić ogniwa słoneczne, wykorzystane do ich zasilania – dodaje Janek Wysieński.

Uczniowie przeszli w tym roku chrzest bojowy i są pełni zapału na przyszłość. Mamy nadzieję, że dzięki zaangażowaniu i pomysłowości Przemysława Miszty oraz grona jego uczniów, którzy poświęcili długie godziny na przygotowanie pokazów i dyżury na stoisku, nasze Liceum na stałe zagości na tej prestiżowej imprezie.

Bartłomiej Mrożewski

Pokazy zabawek zasilanych energią słoneczną.
Pokazy zabawek zasilanych energią słoneczną.
Dodatkową atrakcją dla dzieci było dwoje uczniów przebranych za dinozaura i jednorożca.
Dodatkową atrakcją dla dzieci było dwoje uczniów przebranych za dinozaura i jednorożca.

Organizatorzy Pikniku:

Uczniowie:

Adam Mirowski (Liceum Bednarska)
Izabela Leszczyńska (plakat)
Jan Kraszewski
Jan Parzydło
Jan Wysieński
Julia Pawłowska
Jurek Piwkowski (Liceum Bednarska)
Magdalena Nowińska
Maksymilian Rud
Marcin Karczewski
Marysia Stępień
Mateusz Jaskot
Matylda Szerszeńska
Natalia Bober
Nguyen Huong Pham
Sabina Weston
Thanh Van Nguyen MONIKA
Zuzanna Stawińska

Nauczyciele:

Przemysław Miszta
Paulina Kaczmarek (doktorantka UW)


Opisy eksperymentów zaprezentowanych na Pikniku Naukowym

1. Laserowy tunel czasowy

Utworzony z luster, łamany korytarz pozwoli na propagację wiązki laserowej. Wiązka ta będzie widoczna po zadymieniu korytarza. Można będzie zbadać prawo odbicia światła a także dowiedzieć się, jak działa światłowód.

2. W oka mgnieniu

Układy optyczne i odpowiednie plansze pozwolą zrozumieć, w jaki sposób działa i funkcjonuje nasze oko. Oprócz ciekawych informacji o czasie reakcji naszego oka na zmianę oświetlenia, propagacji sygnału, Zwiedzający będzie mógł samodzielnie przekonać się dlaczego krótkowidze noszą szkła rozpraszające, a dalekowidze – skupiające.

3. Festiwal świateł

Pytanie jak szybko biegnie światło nurtowało ludzkość od stuleci. Obecnie wiadomo, że prędkość propagacji światła jest skończona. A w jaki sposób światło pokonuje przestrzeń? Tego będzie się można dowiedzieć samodzielnie modelując przeróżne konfiguracje drogi optycznej promienia laserowego, używając do tego układu soczewek, luster, pryzmatów, polaryzatorów czy siatek dyfrakcyjnych

4. Lustrzana czasoprzestrzeń

Wewnętrzne ściany pokaźnych rozmiarów prostopadłościanu o podstawie trójkąta zostaną wyłożone lutrami. Dzięki temu każdy Zwiedzający, który wejdzie do wnętrza tego prostopadłościanu, niczym Alicja w krainie czarów, zobaczy nieskończenie wiele własnych odbić, generowanych w nieskończenie krótkim czasie. Będzie się można samodzielnie przekonać, że mózg jest oszukiwany przez złudzenia optyczne.

5. Lasery w natarciu

Światło lasera jest w dzisiejszych czasach tak powszechne, że ludzie już nie dziwią się, że można wygenerować pojedynczy promień światła. Jednak należy zwracać uwagę, że promień lasera może być niebezpieczny. Dlatego też, wykorzystując laser dużej mocy, zostanie przeprowadzony eksperyment demonstrujący zapalanie rożnych materiałów, takich jak zapałka czy kartka papieru, promieniem lasera.

6. Znikające promienie

Polaryzacja światła jest dość ciekawym, ale tajemniczym zjawiskiem. Za pomocą mechanicznego sprężynowego modelu zwiedzający, przeprowadzając samodzielnie proste doświadczenie, będzie mógł zrozumieć zjawisko polaryzacji. Oprócz tego zmieniając kąt analizatora w układzie optycznym zbudowanym z polaryzatora i analizatora, można będzie samodzielnie sprawdzić prawo Malusa oraz znaleźć naprężenia w przezroczystych przedmiotach.

7. Skaczące robaczki

Zabawki zasilane energią słoneczną.

8. Świecące neonówki

Neonówki świeciły wzbudzane polem polem elektrycznym, generowanym wokół kuli plazmowej.


Galeria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *